مرسدس بنز پادشاه فقید افغانستان برنده جایزه «بهترین نمایش» در آمریکا شد

محمد ظاهر شاه در ماه مه ۱۹۳۷ این خودرو را سفارش داده بود و آن را در سپتامبر همان سال تحویل گرفت

تصویر آرشیوی-AFP

مرسدس بنز ۵۴۰ K Special Roadster عنوان «بهترین نمایش» را در رقابت پبل بیچ «Pebble Beach Concours d’Elegance» به‌دست آورد. به این ترتیب این مرسدس به دهمین مرسدس بنز تبدیل شد که جایزه معتبری را که همه ساله از سال ۱۹۵۰ تا کنون اهدا می‌شود را از آن خود کرده است.   

به گزارش کارزاسکوپس، این مرسدس بنز در اصل برای محمد ظاهر شاه، پادشاه فقید افغانستان ساخته شده بود. محمد ظاهر شاه در ماه مه ۱۹۳۷ این خودرو را سفارش داده بود و آن را در سپتامبر همان سال تحویل گرفت. این مرسدس بنز در مالکیت پادشاه افغانستان بود، تا اینکه در سال ۱۹۵۰ آن را به دامادش در بریتانیا هدیه داد.   

محمدظاهر شاه در ژوئیه ۲۰۰۷ و در سن ۹۲ سالگی در کابل درگذشت. محمدظاهر شاه از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ در افغانستان سلطنت می‌کرد. پس از کودتا محمد داوود خان،  محمدظاهر شاه از سلطنت برکنار و تبعید شد. او ۲۹ سال را در خارج از افغانستان و عمدتا در ایتالیا زندگی کرد. پس از سرنگونی رژیم طالبان، محمدظاهرشاه به افغانستان برگشت، اما نظام سلطنت در این کشور دوباره مستقر نشد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرسدس بنز ۵۴۰ K Special Roadster در سال ۱۹۵۳ به یک کلکسیونر آمریکایی فروخته شد و تا  امروز تنها پنج تغییر مالکیت داشته است. جیم پترسون در حراجی پبل بیچ   در سال گذشته ۹.۹ میلیون دلار خرج این خودرو کرد.  

جیم پترسون، این مرسدس بنز را با همکاری مرکز کلاسیک مرسدس بنز به‌طور اساسی بازسازی کرد. اکنون این خودرو، از مرسدس بنز کلاسیک یک گزارش جامع همراه با یک جدول زمانی از تاریخچه و در عین حال تمام جزئیات بازسازی شده در سال‌های گذشته دارد.

جیم پترسون مجموعه‌‌ای کامل از خودروهای کلاسیک دارد و همه ساله در همایش پبل بیچ آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.   

مارکوس بریتشوردت، رئیس میراث مرسدس بنز، متعهد شد که برای باسازی خودروی پادشاه فقید افغانستان اقدام کند.   

بریتشوردت پس از کسب عنوان «بهترین نمایش» این خودرو گفت: «ما مفتخریم که با تخصص منحصر به فرد مرکز کلاسیک و آرشیو خود در این پروژه موفقیت‌آمیز مشارکت داشته‌ایم. همکاری فشرده و خوب  با RM Auto Restoration طی ماه‌های گذشته این موفقیت را ممکن  کرد.»  

پبل بیچ کانکورز دلیگانس (Pebble Beach Concours d'Elegance) یک همایش برای نمایش انواع خودرو است که همه ساله در ساحل پبل بیچ ایالت کالیفرنیا- آمریکا برگزار می‌شود.   

این همایش از سال ۱۹۵۰ تاکنون همه ساله در ماه اوت برگزار می‌شود. در این همایش، مجموعه‌هایی از خودرهای قبل از جنگ جهانی دوم، کلاسیک، کمیاب، ویژه و خودروهای جدید به نمایش گذاشته می‌شوند. این خودروها در بخش‌های مختلف معمولا بر اساس نوع، فرم بدنه، مارک، کشور مبدا یا دوره تاریخی دسته‌بندی می‌شوند.  

در همایش پبل بیچ کانکورز دلیگانس مزایده‌های برای خودروها برگزار می‌شود. قیمت بیشتر این خودروها از ۱۰۰ هزار دلار آمریکا بیشتر است. گفته می‌شود که درآمد به‌دست‌آمده از همایش پبل بیچ کانکورز دلیگانس صرف امور خیریه می‌شود. 

بیشتر از زندگی